2. radostinalassa
3. varg1
4. leonleonovpom2
5. kvg55
6. wonder
7. planinitenabulgaria
8. mt46
9. sparotok
10. hadjito
11. getmans1
12. tota
13. zaw12929
14. stela50
2. radostinalassa
3. lamb
4. vesonai
5. hadjito
6. samvoin
7. manoelia
8. mimogarcia
9. bateico
10. getmans1
Хванати в крачка медици бълват гневни заплахи към проверяващите
Мая ПАСКОВА
Много сме ти се наканили и рано или късно ще ти го върнем тъпкано, но много ще те боли. Не се е..вай с нас" - това е есемес на телефона на служителка в Районната здравно-осигурителна каса (РЗОК) - Плевен. Ако контролната дейност е произвол, заплахите - поздрави, а циничното поведение - арбитраж, тогава какво правим, заяви пред медиите директорът на плевенската каса д-р Венцислав Михов. За тази заплаха е сезирана прокуратурата, както и за драстични нарушения в пет лечебни заведения и на трима бивши служители на РЗОК - директор, зам.-директор и куриер. Ще има и още, обяви Михов. Защото досега контролната дейност е била неглижирана. За 10-те месеца на тази година тя се е завишила с 60%, 53 от проверките са били по жалби на пациенти.
Мъж с диагноза инсулт, който спешно се нуждае от прием в болница, е върнат със собствен превоз при джипито си за направление за скенер на глава. Принуден е и да заплати изследване, което е включено в цената на клиничната пътека. В последствие, поради ненавременно оказана медицинска помощ, умира.
Седемнайсет пък са отчетените прегледи на пациенти след датата на тяхната смърт.
По време на междинен контрол на медицинска документация в три болници не са открити 18% от болните, които иначе са хоспитализирани. Бременни жени със заплашващ аборт според документацията, са били издирвани от персонала в близките кафенета, но така и не са се появили по време на проверката. Очаквали се и хоспитализирани деца да дойдат след 1 - 2 часа за инжекции, а на други като болни били заведени и придружаващите майки. Акушерка преглеждала бременна, като по телефона получавала инструкции от акушер-гинеколога, който по график трябвало да води раждането. В друга болница пък пациенти лежали с проблеми на опорнодвигателния апарат, а ходели пеша 20 - 30 минути до медицински център за терапевтични процедури, след което се връщали обратно в болницата като на хотел. Пак там малки деца с бронхопневмония и пиелонефрит първите 24 часа след приемането в болницата не са лекувани. Венозен антибиотик при бронхопневмония е част от алгоритъма на тази клинична пътека, но болните малчугани приемали медикаментите през устата при изписан и отчетен по пътеката венозен, който после се връщал в аптеката. Децата с пиелонефрит вместо незабавно да бъдат лекувани с антибиотик, 24 часа родителите са обучавани как да извършват генитален тоалет на детето със смрадлика. Масово диабетно болни се изписвали без да бъде компенсирана въглехидратната обмяна и обикновено на другия ден те пак постъпвали в болницата.
Част от засечените като фантоми документирани, а не намерени при проверката от касата болни, още на другия ден били изписани. Други хоспитализирани пък след два дни лечение в болнична обстановка били изписани с подобрение в бъдеща дата. Действителното лечение и описаното в документацията значително се разминавали. А понякога подписът си слагал специалист, който бил в отпуск и изобщо не знаел за кой пациент става дума. Или пък очен специалист лекува пациент с вътрешно заболяване. Отчетени са медико-диагностични изследвания на лица, които не са здравноосигурени, като са използвани личните данни на техни здравноосигурени близки. Пред РЗОК са представени за заплащане медико-диагностични дейности, които не са били извършени реално, а голяма част от пациентите не познават и не са виждали лекаря-специалист, който е издал направлението за тях. В 12 от случаите стоматолози отчитат извършени манипулации, а пациентите декларират, че никога не са ги посещавали. Същото важи и за извършени фиктивни операции. Пестят се изследвания на болни или се отчитат предишни с давност от 1 година. Как се лекуват при такива резултати, не е ясно. С направление при специалист пък пациентът има право в рамките на 45 дни на контролен преглед. Оттук идва и "недоразумението" с прегледа на мъртъвци, които са починали в този период, но лекарят е отчел вторичен преглед.
Това са само част от случаите, регистрирани при проверките на РЗОК и изнесени от д-р Анета Сурджийска - началник отдел "Договаряне, обработка и контрол на изпълнението на медицинска помощ, дентална помощ и аптеки".
"Медицинските услуги са стока. Тя е неосезаема, не може да се складира, консумира се в момента в присъствието на производителя и на получателя. Нетрайна е, а качеството й зависи от този, който я произвежда. Целите на дейността са противоречиви. Някои се стремят да дадат здраве, други - към максимална печалба. Едни се стремят да получат здраве, а други да възвърнат вложените средства по-бързо. А третият, платецът, т. е. касата, е необходимост. Специфичният пазар на тази стока не зависи от търсенето, предлагането и очакваната на пазара цена, а от очаквания бюджет на НЗОК. Не се говори за качество и обем на извършените медицински услуги, а за бюджет на касата. Вярно е, недофинансирани са здравните заведения, но би трябвало пазарът да намести нещата. Непрекъснато се появяват нови болници и трябва да се разбере за тях ли или за медицинска помощ се плаща. Дефицитът в нормативни документи доведе дотам, че започна да се говори за корупцията в здравеопазването като за нещо нормално. А тук корупцията, макар и в малки суми, е опасна, защото става дума за живота и здравето на хора. Опасявайки се, че трябва да си платят, пациентите отлагат лечението си докато стане фатално за тях", описа ситуацията д-р Михов. Според него лечебните заведения търсят влияние и известен лобизъм в обществото, а този лобизъм не винаги е с най-чиста цел, защото се демонстрира загриженост към пациентите, а всъщност единственият интерес е печалбата на лечебното заведение.
За тази година разпределението на средства за извършена медицинска помощ от касата е 60 млн. лв. за областта. Санкциите, които са наложени на нарушителите за безотговорно действие или бездействие, за отчетена, но неизвършена дейност, са за около 200 хил. лв., като подлежат на арбитраж. Засиленият контрол, който е обърнат и към служителите в РЗОК, има за цел да ограничи корупцията и да спре кражбите, убеден е директорът на касата в Плевен д-р Михов. Въпреки че на местно ниво осъдени по такива обвинения няма. А само заплахи и лични нападки, които са характерни за един по-различен от демокрацията обществен строй, категоричен е той./BG Север/
Съжалявам, но това е съществената част от нашето ежедневие. Като се има предвид, че живея близо до диспансеризиран човек, който на 27 дни трябва да:
1.отиде при личния лекар за направление
------------------------------------------------------------------------
2. да отиде при лекуващия лекар-специалист
-------------------------------------------------------------------------
3. след това да отиде при още един специалист за контрол на рецептата
------------------------------------------------------------------------
4. най-накрая може да отиде в аптеката да си вземе животоподдържащото лекарство
-------------------------------------------------------------------------
Ако е в София - няколко дни, а ако е от провинцията... Надниквал ли е някой в карттотеките с болничните картони...
Не ми се разказва за тези случаи, когато има някакво друго заболяване или криза постоянното заболяване..., когато човек просто не може да се придвижва.
Какво здравеопазване е това...
За мен е видимо, че както в здравеопазването, така и в цялата ни икономика са на доста важни и отговорни постове са поставени специалисти с псевдоморал, не да работят за укрепването и просперитета на съответната област, а за да прибират суха пара каквато и откъдето дойде.
Все пак се радвам, че специалиста, който ни лекува е изключително способна и почтен човек. Надявам се, така да е и в бъдеще и съм и благодарен, много благодарен!
От земни страсти покорени - Булат Окуджа...
Кремълският политолог Баранов в прав тек...
2. aaaa
3. iv
4. ivbed
5. Любим линк
6. Нашият кандидат за кмет на София
7. EkaterinaVitkova, talant