Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
31.12.2009 15:06 - Чакай Криза и аз да кажа какво прочетох:
Автор: emil60 Категория: Лични дневници   
Прочетен: 763 Коментари: 0 Гласове:
1



19:22
30.12.09
Бойко Борисов: Поех финансите на ръчно управление автор: Валерия Велева, прочитания: 3906, коментари: 11 image Снимка Иван Донов

С Бойко БОРИСОВ, министър-председател на България, разговаря Валерия Велева

- Оценката ви за годината, в която завоювахте може би най-големия си успех, г-н премиер?

- Най-важното за мен е пускането на метрото Обеля - Младост - Люлин.

- А, изненадахте ме с този “кметски” успех! Защо?

- Защото и 200 години след мен София ще има възможно най-модерната инфраструктура. През юни 2012 г. ще имаме и втория лъч на метрото: Обеля - Централна гара - Черни връх. Предстои стартирането и на скоростния трамвай Княжево - Подуяне. Тези постижения са най-значимото, което като кмет и като човек оставям след себе си. Не мога да подмина и детските градини, защото преди мен бяха приватизирани 44, а аз съм направил над 30. Това са за мен събитията на годината. А в партиен план - спечелването на всички избори: за евродепутати, после парламентарните и кметските в София. Естествено, че в такива моменти се радваш, но държа да подчертая, че заради държавата аз заложих бъдещето на партията. Всеки опитен политик нямаше да направи правителство при тези изборни резултати. Всеки щеше да се върти, да търси коалиции, да отбива времето за създаването на кабинет, за да мине кризата. А ние се изправихме пред безпощадната истина и тя блесна пред нас с безпощадна сила - пари няма!

- Ако знаехте цялата истината за наследството, щяхте ли да поемете кормилото на властта?

- Пак щях да го поема.

- Значи сте рисков играч.

- Не. Не съм рисков играч. Вие си спомняте как след изборите президентът и всички останали държавни мъже казваха, че за България ще бъде пагубно, ако остане без правителство, или не се направи бързо правителство. Е, аз имах оправдание да не го направя - пет депутати не ми стигат за мнозинство, което в условие на криза означава изключително тежко взимане на решения. Но аз поех изпитанието да управлявам с малцинство. Не излъгах нашите избиратели, които не искаха коалиция с никого.

- Днес обаче оценката на опонентите ви от БСП за управлението ви е двойка.

- Не ги е срам! Те, които обраха бостана на държавата, да ми пишат двойка! Прекрасно се справяме в условията на криза! Взимаме единствено правилните решения в този момент. Опонентите ми, вместо да си видят кирливите ризи, се опитват да обясняват, че не се справяме. Кой ми дава тези оценки - БСП, в която е останала една върхушка от провалени министри и те се скриха в парламента. Виждате, че Доган и царят, въпреки атаките по тях - преписките в прокуратурата, мораториума върху царските гори - понеже са били във властта и знаят реалния сектор - до ден днешен по управлението не се изказват. ДПС говори за правата на човека, които ние внимателно и точно спазваме. Затова направих и тоя пълен обрат по отношение искането за референдум на новините на турски език.

- Изправянето ви до Волен Сидеров, когато той поиска референдум, го отчитате като гаф, нали?

- Не е гаф. Има доста медии, които защитават корпоративни интереси заради собствениците си. И когато им се нарушат интересите, те веднага обръщат медиите си срещу правителството. В случая Сидеров и “Атака” имаха нужда да кажат, че желаят да си изпълнят предизборно обещание...

- Какво общо обаче има някакъв си партиен интерес със задълженията на министър-председателя?

- В случая аз не отидох там само като министър-председател, а и като човек, който търси подкрепата на “Атака” в парламента по важни теми. Защото видяхте, когато гласувахме бюджета, как РЗС се врътна, а половината от “Синята коалиция” ги нямаше в залата. Разбирам въпроса ви - абсолютно съзнателно съм се изправил до Волен и абсолютно съзнателно знаех какви ще са последиците от това за мен.

- Някои смятат, че телефонното обаждане на премиера на Турция Ердоган е повлияло на решението ви. Така ли е?

- Не! Турция няма реакция по този случай. Ердоган е достатъчно сериозен човек и политик, за да си позволи подобна намеса. С него си говорим за проекти и вчера даже пак се чухме. Турция има огромна нужда да се направят “Горна Арда” и “Тунджа”. А пък ние имаме изгода Турция да започне да купува ток от България. Така че като държавник не бих скарал две държави за нещо, което е незначително за реалния живот. Знам, че то дразни, но по-добре да кажеш: “Да, сгреших, мотивите ми бяха такива и такива, но по-важен е просперитетът на държавата”. И не считам, че това е срамно. По-срамно е да проявиш инат и да заложиш интересите на държавата.

- Политиците обаче нямат навик да признават грешки.

- Аз съм нормален човек. Всеки греши. Вие не грешите ли? В редакцията ви всичко безгрешно ли е? Аз нямам претенциите на предишните премиери, че съм завършил университета за министър-председатели и че моите действия са най-правилните. Уча се от предшествениците си, уча се и от европейските си колеги. Ако съм сгрешил - поправяте ме! Това е ролята на медиите и на гражданското общество - да са коректив на властта. Държавата е наша, обща. Тя не е моя, за да проявявам инат.

- Кой от министрите ви създаде най-много проблеми досега?

- Дянков! С острия си език, не с действията си. Сега нещата се нормализираха, но преди месец и половина с него влязохме в тежки разговори. Трябваше да го браня. Но Дянков свърши много работа. А пък в следващите месеци му предстои още повече. Най-важното, в което трябва да успеем, е балансираният бюджет със запазване на реалния сектор на икономиката. В следващите 3-4 месеца тандемът “Трайков - Дянков” трябва да е много силен, за да не допускаме фалити на фирми.

- Социолозите предричат, че кризата може да доведе до промени в кабинета, до смяна на министри.

- Засега всички се справят. Това момче Трайков прави чудеса от храброст само и само да въведе ред в договорите, които заварихме, за да не ни скара с другите държави и да е в интерес и на България. Промени в правителството няма да има. Напрежение - може. И сега сме под напрежение заради липсата на пари. Напишете го с големи букви - ВЗЕЛ СЪМ НА РЪЧНО УПРАВЛЕНИЕ ФИНАНСИТЕ В МОМЕНТА. Това, което идва като приход в хазната, веднага го пращаме - ето, преди 30 минути (интервюто е взето във вторник сутринта - б.а.)пратихме 30 милиона лева на докторите. Разберете, държавата няма пари! Станишев и компания изцоцаха държавата. Спрях всички пари в министерствата. Лишихме се от най-елементарното, всеки си плаща кафето, което никога не е било. Ако имаше пари - защо да не дам на социално слабите, на пенсионерите, защо да не се разплатим? Защо? Да не съм глупак да изнервям хората?

- Кой ще стане външен министър, след като Румяна Желева бъде избрана за еврокомисар? Кой ще е “умният и красив мъж”, който ще я наследи като дипломат №1

- (Замисля се - б.а.) Ще го кажа на 13, 14 януари (след изслушването на Желева в Брюксел -б. р.) Но по това определение, което тя даде, освен мен, не виждам друг! (Смее се - б.а.) С това си изявление Руми Желева ми създаде проблем, защото освен мен не могат да извадят друга личност. Как да признаят сега кой е по-умен и по-красив от мен? А кажете сега, де!

- Е, изплюхте камъчето! Не знам защо, но в последните дни видях някаква тъга във вас. Права ли съм?

- Завиждам му на Цецо (вътрешния министър - б.а.), това е точната дума.

- Защо?

- Ами вечер като ги съберях у нас (вътрешния министър и шефовете на службите - б. а.)до четири часа сутринта говорим, обсъждаме. По едно време Флоров (шефът на ГДБОП - б.а.) ми вика: “Ще ни изгонят от къщи”. Разбирам ги момчетата... Много работа свършиха. Заслужават поздравления! Обществото се успокои. Виждате, откакто задържахме “Наглите” - кражбите драстично намаляха. Това е сигнал и към чуждите инвеститори. Те искат сигурност.

- Споменахте за “Наглите”. Има ли битка между вас и Алексей Петров?

- Не. Защо да има битка между нас?

- Някои помпат Алексей Петров да влиза в политиката като ваш опонент.

- С него се познаваме от 1983 г. като съотборници каратисти. Всеки човек има правото да се развива по начина, по който намери за добре. Ако иска да влиза в политика - добре дошъл.

- Продължавате ли да си пушите пурите заедно?

- Той не пуши, поне доколкото знам. И аз до своята 44-годишнина не бях слагал нито цигара, нито пура в устата си. Но нервите ми вече не издържат, толкова ми е напрегнато. Така че Алексей Петров да прави това, което счита за необходимо.

- А акцията срещу “Наглите” не е ли насочена и срещу него?

- Защо? Мисля, че с този въпрос вие ще го обидите.

- Но негов съдружник е сред арестуваните.

- И на Цветанов (вътрешния министър), и на Йовчев (шефа на ДАНС) им казах - за следващите операции да вземат именника на детските градини в София, те са много сладки, и да кръщават разработките: Присмехулче, Патенце, Смехоранчо...

- Смеете се сега, но когато сте започнали операцията не ви е било до смях, нали? Кога я стартирахе?

- Преди време бях накарал министър Цветанов да ми подготви един анализ за работата по отвличанията. И една вечер той ми донесе 300 страници. Седнахме, изчетохме ги и разбрахме, че по този въпрос нищо не е работено. И че тези, които в обществото бяха наричани “неуловими, недосегаеми, безгрешни”, бяха оставили толкова доказателства за престъпната си дейност, че ако някой наистина бе направил анализ на грешките им, щеше да стигне до тях. И се заехме... Оттам нататък знаете всичко. Не беше толкова сложно.

- Но не се знае нищо за поръчителите им?

- Те нямат поръчители. Те са банда тежки криминали, за които да откраднат скъпа кола и да я върнат за откуп е абсолютно същото като да откраднат човек и да го върнат за откуп.

- Отдавна не сте хващал, г-н премиер, четката. Иска ли ви се да рисувате отново?

- Иска ми се! Но просто нямам време. Вярвате ли ми, снощи в 9,30-10 ч за последно говорих с Трайков и с Дянков. Министър Нанев (на здравеопазването - б. а.) до 10 ч ми писа есемеси - напрежение в лекарските среди, ако не им платим парите...

- Вие наистина ще им развалите семействата на министрите.

- Аз пък им се радвам за това, че приемат лично проблемите и се борят и за парите, и за съсловията си. И Найденов (на земеделието - б.а.) не ми дава мира за ветеринарите, които също чакат.

- А за разтоварване нямате ли желание да хванете китарата, да отпуснете гласа си?

- Единственото желание, което имам, е да почна да ритам топка и да играя тенис. Защото това ми е важно. Използвам случая да благодаря на Тони Георгиев - турнира по тенис мина без проблеми. Лошото е, че вчера ме контузиха, като играх футбол в Банкя. И сега кракът ми отново е подут. Просто много обичат да ме ритат.

- Само че здравето на премиера е част от националната сигурност на държавата, така че ритниците към вас не могат да се приемат за безобидни. Не натрупахте ли вече умора - в събота и неделя търчите да откривате обекти из страната? Защо ви е това?

- Има умора. Изборите бяха много изтощителни, с огромно напрежение. И хората около мен се умориха, виждам. А и аз им навих докрай пружините, даже вчера си говорихме за това с Краси Велчев (съпредседател на ПГ на ГЕРБ - б.а.)Съжалявам, но хората очакват от мен и от ГЕРБ чудеса. Сякаш сме извънземни.

- Няма ли да намалите темпото?

- Няма как да го намаля, защото цялата 2010-а ще е криза. И всеки ден ще сме на ръчно управление. Всеки ден ще решаваме някакъв проблем. Всеки ден!

- Чакат ви и вотове на недоверие, нали си знаете?

- А, възникне ли и такова напрежение, веднага отивам на избори. Изобщо не ми пука за този кабинет, дето сега стоим. Или ще ми казвате “Благодаря ти, че си съсипа здравето и правиш всичко да се измъкнем по най-добрия начин от кризата”, или избори!

- Г-н премиер, да сме наясно - благодарности не може да очаквате. Критиките ще се засилят, знаете след “Осанна” иде “Разпни го!”

- Не очаквам в буквалния смисъл да ми кажат “Благодаря”, очаквам всички да си знаят мястото и да не прекаляват с претенциите, за да се измъкнем от кризата. Защото те (опозицията - б.а.) знаят какво са причинили. Отида ли на избори, може да имам не 116, а 60 депутати, но ще съм в парламента. А за останалите - каквото каже народът. Хората трябва да знаят, че 2010-а ще е много трудна. Знам, че много хора сега потъркват ръце и си казват: “Охо, ей сега всички ще видят, че като няма пари, ще го провалим”. О кей! Дори и така да е. Баща ми казваше: “Як си, сине, ама си будала”. В случая съм будалата, който максимално стабилна ще изкара държавата през тази криза. Уверявам ви!

- Имате ли чувството за мисия?

- Усещам огромна отговорност, която ме смазва. Защото никой не иска да я споделя.

- Оплакахте се, че сте самотен, че заради властта оставате без приятели. Не плащате ли висок данък обществено мнение?

- Така е. Но искам да запазя тези хора от всякакви приказки и страховити спекулации. Нали видяхте - накрая излезе, че Котараците са виртуали, че въпросният Стенли, към когото имам враждебно отношение, закарал три бетоновоза от 300-те, които в даден момент ползва метрото. Някой да ме е видял в ресторант в последните 5-6 месеца. Ако вляза и кажа “Здрасти” на някого, на другия ден ще гърмят: “Видяхме го в една кръчма с еди-кого си”. Не ходя на ресторант! Не съм стъпвал и на корта в Банкя, за да не кажат кръга “Банкя”. А се видя, че такъв кръг няма.

- Тази самота няма ли да ви убие?

- Тежи ми зверски. Аз съм социален човек. Обичам да играя карти, обичам да играя мач с приятели и добре че се върнах във футбола. Защото поне два часа на терена мога да бъда нормален човек. Иначе ще се разсипя. Такава радост изпитвам, като отида да ритам.

- Какво би казал Тодор Живков, ако сега ви види?

- Сигурен съм, че щеше да ми даде добра оценка.

- Власт, пари, слава. Според вашата класация кое е най-важното?

- Властта, особено в условия на криза, не е преимущество, а отговорност. В човешки план няма полза от тая власт - да ти е по-топло, да ти е по-комфортно или по-хубаво, не е. Парите - дано всички политици схванат, че влезеш ли в политиката - не ти трябват. Не можеш да ги харчиш. Някой може да си мисли, че тайно през друг ще инвестира - веднага се разбира. Така че и парите не са нужни на практика.

- Славата?

- Славата - никой не може да ми я вземе. За тези десет години в личен план ми е достатъчна. Благодаря на хората за подкрепата и желая на всички сънародници весело посрещане на Новата година. Пък догодина, ако се държим заедно, ще преодолеем и кризата.



Тагове:   криза,   Какво,   кажа,


Гласувай:
1



Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: emil60
Категория: Лични дневници
Прочетен: 3311155
Постинги: 764
Коментари: 1064
Гласове: 5231
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031